Съвременното българското кино или „новата“ му вълна

Безспорен е факта, че най-добрите български филма се родиха преди раждането на демокрацията и останаха в спомените на няколко поколения. Дали защото тогава културата и киното като вид институция са били на почит и защото са се давали по киносалоните и телевизията предимно руски и български филми – трябвало е на публиката да се отвлече вниманието от западното кино и култура. Българското кино по време на соца беше близко до обикновения човек, повечето филми се въртяха около битови и обществени проблеми, някои хора дори са се оприличавали на героите в тях, сюжетите и действията са представяли донякъде българската действителност. Тези филми ми навяват спомени от детството (една част от него е била по време на режима), лека носталгия по детските игри и градския живот. Въпреки всичко не мога да не отбележа това което винаги ме е дразнело в родното ни кино е липсата на топлота, финес, скачането от крайност на крайност и театралността в изиграването на роли или по повод последното, казано с други думи – театъра се смесва с киното и се получава хибрид които не привлича публиката. Грешка, която се допуска и в съвременното кино (или киното на прехода), може би защото нямаме школи които да обучават истински киноактьори, вместо това виждаме лица от театрални постановки, които иначе си играят ролите в театъра добре, но заучения им навик за игра на сцена преобладава в лентите и това дразни. Прави диалозите неестествени и рецитирани. Като казвам, че в киното ни и преди и сега липсва топлота и финес, имам предвид грубите сцени, които станаха запазена марка за български филм – жестоко изнасилване, груб секс с елементи на садо-мазо (един хубав бой преди секс), един хубав бой (без секс), викане и крещене, ужасен шум. Оттук се проявява скачането от крайност на крайност, в един момент има радост и веселие и изведнъж изригва насилие и жестокост. Ще кажете това е нашият балкански темперамент, така се представя и в лентите, да но къде остана красотата на изразяване. Показват се предимно първични чувства, романтиката хич я няма, няма задълбоченост и интригуваща игра на сюжетните линии. И тези неща продължават да се показват и в съвременните филми (разбира се с някои изключения).

За киното в прехода на демокрацията до сега се изговориха доста клишета и негативни мнения. Те изтъркаха своята употреба и вече на никого не правят впечатление. Киното от началото на 90-те години до 2007 година като цяло е слабо, изключително слабо. То загуби своята млада аудитория, защото предъвкваше преекспонираните истории, сюжети от миналото, които вече не са актуални и впечатляващи. Криминалните психотрилъри изглеждат толкова смешно, че все едно са скечове към някое шоу. Не можем да ги издокараме като западноевропейските, защото нашите са с нисък бюджет, липсва и чужд опит в създаването им, като и свежи идеи. „Авангардните“ елементи, които се опитват да прокарват в сегашните филми са неразбираеми не само от обикновения зрител, но и от любители и ценители на седмото изкуство. Експериментите са лишени от всякакъв смисъл и логика. Присъства хаотичност на сюжети и действия, вкарват се сцени, които човек не може да проумее какво иска да каже автора, какъв е смисъла и посланието на целия филм. Не е ли по добре да се разкаже една история по по прост, но пак повтарям разбираем начин, отколкото на високо „интелигентен“ стил, които самите създатели на филмите си разбират и само те могат да кажат какво са искали да внушат на зрителя. Един такъв пример за лошо направен глупав филм е „Съдбата като плъх“, едвам издържах да го изгледам до края. Исках да го гледам целият за да добия цялостен поглед на него, но много се разочаровах. Освен, че е лошо заснеман с блудкав сценарий и сюжет, връх на тъпотията е как репликите на едно малко момченце в продукцията не са действително на момченцето (което дори не си отваря устата в синхрон с думите, които се предполага да изрича), ами са озвучени от възрастен мъж с преправен глас. Смешно и жалко. И все пак добри впечатления имам от филмите: „Пазачът на мъртвите“ (2006), „Кратка история“ (2007) както и новия „Шивачки“ (2007). „Бунтът на Л„(2006) не е лош филм, но пак прибягва до тоталитарното ни минало, „Мила от Марс“ (2004) нещо не ме грабна като замисъл и сюжет, докато „Деца от восък„(2005) направо ме разби. Българо-американския екшън е с плиткоумен постен сценарий, пълен с клишета, липсват психологически добре изграден сюжет и образи, няма напрегнати действия и мотиви.

7 Отговори на “Съвременното българското кино или „новата“ му вълна”

  1. Най-доброто, което е правено по времето на т.н преход е Дунав мост. Няма нищо общо с демокрацията и е обективен поглед към бг.
    За жалост, за да направиш добър филм трябва добър сценарии. Импотентността на бг перо е пословична. И тук не говорим само за Вл Зарев, който мечтае последната му книга да се филмира в Холивуд с Том Ханкс (брата на Гарфункел му обещал). Обърни крачка към Славейков и избери книгата, която искаш да бъде филмирана. М ?
    Къси напъни да се повтори сън, съчетани с соволна бозява доза съгласни и препинателни. От това какво кино чакаш ?! Зле е..не аудиторията, дето демографски пада в две катогероии: Изгубени – Дързост и красота. Зле е творческият свят, който ограничен в монокултурата си не познава света в който живее. А за реалността не иска да прави кино, щото се получава..Могилино. Да ама да си затваряш очите широко не е творчески избор, само безхарактерност.

    Харесвам

  2. Напълно съм съгласен! Особено за актьорите. Така и не се научиха как да играят пред камера. Камерата хваща и най-малките движения, емоции, изражения. Не е нужно като в театъра да се ръкомаха, вика, изкривява лицето и т.н. Освен обаче „театралното“ игране във филмите, според мен има и нещо като повтаряемост. В смисъл, на мен ми се струва, че всички актьори играят по един и същи начин и сякаш имитират някое голямо име като Калоянчев примерно. Едно и също всеки път. Ами не става така… А като прибавим и пълната импотентност да се измисли нещо оригинално, да се направи хубав сценарий и т.н. става плачевно.

    Също и режисьорите. Писна ми от тези статични планове. Не се искат много пари, само малко въображение. Ще ти дам пример, че не мога да се изкажа правилно:

    Пример: Двама човека разговарят един срещу друг на малка квадратна маса и над тях примерно някаква лампа, а наоколо е тъмно. Какво правят нашите? Дават план зад единия, зад другия и/или и двамата наведнъж от едната страна. Абсолютно статично. Какво им пречи докато говорят да завъртят камерата в кръг около масата, да спрат за да се акцентира на дадена реплика и да сменят пак плановете? Примерно казвам. Просто никакво въображение!

    Чекай, че се ядосах аз като се сетих за нашето кино. Ние да се хванем не професионалисти по-добри филми ще правим, баси…

    Харесвам

  3. Така е, но в кое точно занимание българин или българска фирма е между водещите в света? Ние сме не просто изостанали, а по принцип сме си такива – не се стремим към върховно постижение, нямаме и наченки на уважение към високото качество, не уважаваме творчеството и творците (защото са ненормални), от всичко най-много се страхуваме да вървим по своя път (защото винаги избираме да сме с тълпата), страхуваме се от свободата и я избягваме, винаги избираме да подражаваме (защото е по-лесно), не сме съгласни да правим жертви за да износим своята идея (защото парите в наличност тук и сега са по-важни от всичко друго). Българинът не дава и пет пари за съвършенството. Защо кинаджиите да са различни?

    Харесвам

  4. […] което в последните петнайсе години произвежда само претенциозни, безсмислени сухи говна, телевизиите понякога се справят добре и симпатичната […]

    Харесвам

  5. Българското изкуство е провинциално- то не може да развълнува света, защото не засяга големите, значимите общочовешки проблеми. В това е цялата беда!

    Харесвам

  6. Да, забравих да спомена, че българското кино лъха и на ТКЗС. Нагледахме се на много истории в и за селото. Дайте нещо друго. Изчерпаха ли се наистина темите за големите и значими общочовешки проблеми.

    Харесвам

  7. Съгласна съм.Българското кино спешно трябва да се обнови,иначе ще загине.

    Харесвам

Вашият коментар